Pinksterweekend 2013

25-05-2013 19:31

Pinksteren / Kallemooi 2013

Pinksteren heb ik met mijn oma gevierd. Dat wil zeggen, daar heet het Kallemooi, want DAT vieren ze op Schiermonnikoog.

Een eigen gebruik dat men daar kent, inclusief 3 Pinksterdagen. De laatste Pinksterdag is echt voor de eilanders zelf en de kinderen hebben dan hun Oud-Hollandse speldag.

Voor mij was het een weekend dat in het teken stond van familiebezoek, voorouderonderzoek, Kallemooi, zon, zee en strand, cultuurhappen en wandelen.

Zeer geslaagd!

Nieuwe gegevens voor het voorouderonderzoek kunnen scoren inclusief een aantal foto´s om namen een gezicht te kunnen geven.

Intussen zijn deze al ingevoerd in mijn hulpprogramma om alles overzichtelijk te bundelen.

Handwerken en kletsen met oma gaat prima samen, dus dat hebben we ook gedaan, heerlijk!

Het opzetten van de mast voor Kallemooi heb ik bijgewoond, leuk om een keer mee te maken!

Zondag was van hot naar her rennen met momenten van rust tussen de bedrijven door. De rust zat ´m dan vooral in de tocht naar De Balg, het genieten van de zee, een zeehond in de geul zien zwemmen en het wandelen op De Balg. Met oma van een kop thee genoten en toen te voet naar het optreden van Lijn 12. Een a-capellagroep, die veelzijdigheid liet horen.

Afrikaanse, Engelse, Friese, Nederlandse, Maori liederen passeerden de revue op een heel leuke manier gebracht!

De pauze was minstens zo´n feestje als het optreden. Eilander met de eilanders, zo voelde ik me.

Geen wonder.... als geboren eilander! Dus op de vraag of ik vakantieganger was heb ik geantwoord Ja en nee!

Het was een weekend waarin ik enorm heb genoten!

Ondanks beide vaarten die afgeladen waren, was het een enorm fijn weekend. Druk maar goed.

 

Whitsun 2013

Whitsun I celebrated this year at my grandmothers´ at the Island of Schiermonnikoog. There its not called Whitsun but Kallemooi. It´s celebrated for 3 days. They put a flag and a wooden box with a rooster in it in the air. The rooster has food for those days as well. Is kidnapped from his owner and will return at Tuesday.

 

It was a weekend full of joy and activities. I visited my grandma, did some ancestor research, visited the beach, attended a concert of a capella group Lijn 12, was at the start of Kallemooi when they raised the flag around midnight and did enjoy some walks.

 

Visiting the Balg - almost at the end of Schiermonnikoog´s beach - was very nice. Enjoying the sea, sun, wind and silence. One lonely seal was swimming around and showed his head a few times when we just came there. Walking around on the beach was fun too.

 

Lots of people were visiting the beach that afternoon.

A few hours later I attended the concert of Lijn 12. This a capella group sang African, Frisian, English, Dutch and Maori songs. It was very nice!

I felt at home between so many inhabitants of Schiermonnikoog.

 

Funny enough I got the question if I was on holiday. Well I said, Yes and No.

I am from Schiermonnikoog, so in one or another way I AM HOME overthere. That´s why I am not really a visitor in the way most people do.

 

On the ferry it was very crowded both times, but I expected already busyness allthough this was even more than I had been thinking of.

 

I am remembering a very nice weekend!