Spintol spinnen

07-03-2013 21:14

In december heb ik op een wolfestival het spinnen op een spintol gezien.

Spinnen op een spinnewiel is niet direct iets wat mij aanspreekt, doordat ik dan verschillende dingen tegelijk moet aanleren aan handelingen.

In de zomer van 2011 heb ik het handspinnen op de bogway handspinner van Lowlands Legacy uitgeprobeerd.

 

Dat is een leuke en makkelijke manier van spinnen om mee te kunnen nemen.

Alleen speelde er een spier in mijn arm op na een kwartiertje oefenen. Een reden voor mij om dan toch maar te besluiten niet voor deze methode te kiezen.

 

Op dat moment kende ik de spintol nog niet en had er ook nog nooit een gezien, alleen de spinnewielen waren mij bekend.

Tijdens dit festival heb ik goed staan kijken, meerdere keren, hoe het werd gedaan. Hmmm zeker interessant!

Van een dierbare vriendin zou ik een spintol mogen lenen op termijn.... reden om toch een gekaard wolletje te scoren om ooit te verspinnen.

 

Een paar dagen later heb ik het web afgeschuimd naar meer informatie. Genoeg te vinden!

Zowel op You Tube aan filmpjes over het spinnen met een spintol als sites met meer informatie, diverse spintollen die te koop worden aangeboden. Al dan niet met een batt wol erbij of een pluk lontwol.

 

Maar wat op de markt ontbreekt is een goed boek in het Nederlands over spintollen!

In het Engels is er genoeg te vinden, maar Nederlandse boeken gaan in hoofdzaak over het spinnen op een spinnewiel.

Afgelopen week via het handwerkforum twee boekjes over spinnen en werken met de spintol kunnen scoren. Nu kan ik mijn kennis gerichter vergroten.

 

Na wat zoekwerk op het web had ik al wel zelf een paar spintollen gemaakt. Met hulp van iemand die even wat gaatjes voor me wilde boren.

Een van mijn probeersels is pertinent afgekeurd. Mijn ervaring is: hoe groter het stuk waar je overheen moet spannen om de draad weer te "borgen" aan het haakje, hoe lastiger het voor mij is om dan de draad goed vast te zetten. Dit was ook een spintol gemaakt van een conservendeksel met een houten spil.

Het enige dat ik ervan heb weggegooid is het conservendeksel.

Het hout was nu tenslotte al klaar met het haakje erin. Dus heb het haakje uit het deksel geschroefd en teruggezet in het hout en weer aangedraaid.

In afwachting van een volgend experiment. Dat zich weken later aandiende in de vorm van een stevig houten ronding.

Die paste perfect via de onderkant om het hout en liet zich naar boven schuiven.

Van een hoge spintol werd het een met het gewicht aan de onderkant! En spinnen? Zonder problemen!

 

Voor alsnog spin ik alleen met lontwol.

Recent heb ik van een vriendin en handwerkmaatje van de Breituin mooie grijze batts gekregen om mee te spinnen. Ik ben heel benieuwd, maar wil eerst de huidige resten van lontwol waarmee ik een lange draad probeer te spinnen op maken.

Deze restenzakjes had ik gescoord bij Breituin tijdens een opruimmoment. Prima om mijn beginnersvingers mee te laten oefenen!

Zo krijg ik dus een zeer kleurrijke draad omdat ik de ene kleur na de andere aan elkaar verbind!

 

Tevens een foto van mijn eerste spinsels van donkerbruine, witte en antraciete lontwol.

 

Ik heb er enorm veel lol in en vind het zeer ontspannend.

Het is niet iets dat ik uren achtereen doe, maar gewoon even kan oppakken als ik zin heb in een moment van ontspanning.

 

Spinning on a handspindle

Early December I saw someone spinning on a top whorl spindle at a woolfestival.

Spinning wool on a spinningwheel is not exactly a thing that has my interest as I need to do different things at the same moment.

In the summer of 2011 I tried the Bogway handspinner from Lowlands Legacy. www.lowlandslegacy.nl

 

It's a nice and easy way of handspinning. It's easy to take with you.

Unfortunately it didn't work out the right way for me as I felt a muscle in my arm after a quarter of trying to spin. A reason for me to choose not this way of spinning in my situation.

 

At that moment I didn't know the handspindle in the way from top whorl or top down spindle not yet. And I had never seen any. Just the spinningwheels where known.

During the festival I have been looking how the lady used the top whorl spindle several times. Hmmm very interesting!!

From a dear friend I could borrow a spindle when I was ready for it, so we decided. A reason for me to buy a carded batt of wool for spinning in the future.

 

A few days later I have been searching the web for more information. Enough information!!

On You Tube (films of how to spin with a spindle) as well as on sites with more information and several types of spindles that are sold. Whether with or without wool with it.

 

But what is missing at the Dutch market is an informationbook about handspinning!

In English there is enough to find.... but Dutch books mainly talk about the spinning on a spinningwheel.

Last week I have been able to buy two books about spinning on a handspindle. Now I am able to enlarge my knowledge.

 

After my search on the web I had been able to make a few different types of handspindles. With the help of someone to place the hooks.

One of my trials turned out to be not successfull. My experience is: the larger the distance I have to put the spun yarn over to put it on the hook again, the more difficult it is for me to get the spun yarn well enough back on the hook for further spinning.  It was a spindle made from a metal top of a glass bottle and a wooden part to wind the yarn on. 

The only thing I did throw away was het metal top.

The woodenpart was already suitable for carrying a hook. So I put off the hook and took the metal part from the wooden part. Then I did put the hook back and put it aside for another experiment.

 

A few weeks later I found a suitable wooden thick circle that did fit perfectly around the underside of the wooden part I had. It could be easily brought a bit higher on the wood and stayed well at that place.

The top whorl spindle from the first moment became a down whorl spindle! Spinning turned out to be very successfull now! A big smile came on my face. !

 

At this moment I just use prepared wool that I buy for the start.

Recently I got from a friend and creative visitor of Knitgarden beautiful grey whool that was carded already. I am very interested how it is to work with that kind of wool!

But first of all I want to go further with the small amounts of prepared wool I bought recently to learn to spin far better and make a colourful thread with it. It makes me very happy to see that colourfull thread growing! I am very eager to see what the total number of metres of yarn will be when I have all those littlebits spun together.

I was able to buy those small amounts of different colours at Knitgarden recently, it's great fun learning to spin and to connect the colours.

 

Above you can see the first photo of my spinning efforts in darkbrown, woolwhite and anthracite.

 

It gives me so much joy to learn handspinning!

It's great fun to me that I can pick it up whenever I want for a while. I am not spinning wool for hours after eachother.